Wie is GroenJuf?

Mijn naam is Iris van Vulpen. Ik woon in Almere met mijn man en dieren. We hebben een flinke tuin waarin we ontzettend veel mooie gewassen kweken. Je zou wel kunnen zeggen dat het een ontdektuin is met zo’n tachtig procent eetbare planten. Niet alleen wij vinden het een heerlijke plek om te zijn, ook onze gasten waaronder diverse wilde dieren brengen er graag tijd door.
Dat we een grote tuin hebben aangelegd met zo veel eetbare soorten komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Als kind al vond ik het heerlijke om de buitenwereld te ontdekken. Ik had dan ook de mazzel om op te groeien in een hele groene omgeving aan de rand van Beverwijk en dan met een buurman die zijn tuin als een mini bos had ingericht. Ik weet nog goed dat ik daar op de tuintafel geplukte bessen en bloemen achterliet alsof de elfjes deze voor ze geplukt hadden. Die verwondering en interesse in groen is gebleven en uiteindelijk werd ik docent in het voortgezet onderwijs voor de agrarische vakken en biologie.
Tijdens mijn opleiding tot docent kwam ik in aanraking met het fenomeen food-literacy. We kregen destijds een lezing van iemand over scholen waarbij het hele curriculum was opgebouwd rondom voedsel. Want, zo was de gedachte, alle mensen eten en dus is het iets dat alle mensen met elkaar verbindt. Daarnaast maakt eten een belangrijk onderdeel uit van diverse culturen en kunnen we wereldwijd met elkaar delen. En eten begint bij het zaaien van een plantje, dat verzorgen, oogsten, vermarkten, bereiden, opeten en opnieuw zaaien. En in al deze stappen is van alles te leren over biologie, aardrijkskunde, scheikunde, economie, taal, rekenen etc. en dan hebben we het nog niet eens gehad over vaardigheden als zorgdragen voor jezelf, anderen en je leefomgeving, over zelfstandig en in groepsverband werken, oplossingsgerichtheid, innovatie etc. Deze gedachte om lessen te integreren via een gedeeld onderwerp intrigeert me en ik ben nog niets tegengekomen dat het zo goed doet als het thema voedsel.
Als je mij zou vragen wat kinderen kunnen leren in en rondom moestuin onderwijs is het daarom haast onmogelijk zonder er een boek van te moeten maken. Mijn antwoord op die vraag is dus eigenlijk een wedervraag; wat niet?
Dat maakt ook gelijk duidelijk waarom ik denk dat een schoolmoestuin belangrijk is. Daar zitten echter ook nog andere kanten aan die ik niet benoemd heb. Zo lijkt het er op dat kinderen steeds minder buiten op ontdekking gaan en de verbinding met de natuur grotendeels verloren is gegaan. Echter, als je geen verbinding meer ervaart heeft dat consequenties voor de manier waarop je omgaat met die natuur. Ik ben van mening dat het belangrijk is om kinderen de wereld inclusief natuur te laten ontdekken en beleven zodat ze er een band mee kunnen ontwikkelen die ervoor zorgt dat zij er zorgzaam mee omgaan. Een ander punt is uiteraard gezondheid, gezond eten, bewegen en buiten komen… Er zijn zo ontzettend veel voordelen van een school(moes)tuin dat het echt zonde is dat we nog zo veel betegelde pleinen zien.
Ik hoop bij te kunnen dragen aan meer groen in en rondom scholen en het integreren van verschillende vakken in die groene ruimte. Graag deel ik mijn passie, kennis en vaardigheden dan ook met anderen die datzelfde doel nastreven. Samen kunnen we het onderwijs stapje voor stapje vergroenen en kinderen op ontdekking laten gaan en zich laten verwonderen.
GroenJuf Iris
